Lukioaikainen runokokoelma

Kävin lukiossa luovan kirjoittamisen kurssin, joka niin sanotusti huipentui kurssin lopussa oppilaiden tekemiin runokokoelmiin. Kurssi oli todella mielenkiintoinen, hauska ja rento, jossa oppi paljon syvällisemmin kirjoittamisesta kuin perus äidinkielentunneilla. Minulla on tuo minun kirjoittama runokokoelma edelleen tallella ja se kantaa nimeä "Elämäni laulu". Muistan, miten vaikea oli keksiä tuolle kokoelmalle nimeä ja se olikin vähän sellainen viime tipassa äkkiä keksitty nimi.😀 Olen noista runoista itse asiassa aika ylpeä. Se oli nimittäin sitä aikaa, kun luovuus vielä kukoisti.😜 Nykyään sitä vaan kärsii ns. tyhjän paperin kammosta, niin kuin sanonta kuuluu. On se jännä, miten se meneekään niin, että jos ei kirjoita vuosiin oikein mitään ja nykyään kirjojen lukeminenkin on jäänyt lähes kokonaan, se vaikuttaa suoraan omaan mielikuvitukseen, luovuuteen ja aikaansaamiseen. Sen takia päätinkin nostalgisoida näiden vanhojen runojen parissa ja kirjoittaa kaikki viisi runoa tähän alle, jotka runokokoelmani sisältää. 😁


1. Ei ole kauniimpaa kuin

koivunoksien tuoksu kesäillassa

Lintujen laulu korkealla

sininen taivas kattonaan

Heinäsirkkojen sirkuttelu 

heinäpellon seassa piilossa,

auringonlaskun viimesäteiden

luomat varjot.

Ja viimein yö peittää päivän

pimeydellään. 



2.                Hei elämä,

        olen oppinut, että sinä olet julma

         Mutta et sinä niin julma ole, ettenkö

       minä voisi olla sinuakin vahvempi

                      Elämä,

           loukkaa minua totuudella,

                     älä ikinä 

            lohduta valheella

                     Elämä, 

         anna minun kokea kipua

                sillä ilman sitä

            en aavista hyvyyttä



3.  Luonto hengittää tuulella

       itkee sadepisaroilla

   Hymyilee auringonpaisteella

   Se kaikki muistuttaa meitä

      ihmisen kauneudesta,

   luonnon yksinkertaisuudesta

 Eikä mikään ole kauniimpaa kuin  

 ihmisen ja luonnon välinen yhteys



4.  Minä huudan nimeäsi 

 läpi metsien ja vuorten se kaikuu

    Aurinko laskee ja 

   meri tyyntyy, mutta

 minun sydämeni laulaa 

  sinulle ja vain sinulle

    joka et enää kuule



5.  Seison huipulla

            Aurinko paistaa, mutta

minun on kylmä

          Tuuli kuiskii minulle

surullisin sävelin

Seison vuoren päällä

         aivan reunalla täällä

Aurinko paistaa, mutta

         sisältäni olen umpijäässä

Olen putoamassa alas; huipulta tullaan maahan

Olen takaisin korkealla 

         hymyillen

Enkä enää ole



-Sofia 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lontoon reissu

Kesätauko

Elämä hymyilee