Kaikki tiet vievĂ€t Roomaan🇼đŸ‡č

Ciao!

No niin, vihdoinkin! Nyt ajattelin pitkĂ€stĂ€ aikaa kirjoittaa ja kertoa tĂ€ssĂ€ postauksessa minun ja veljeni vaimon matkasta Roomaan. Olimme siellĂ€ 1.-5.9. ja oli kyllĂ€ kaiken kaikkiaan ihana ja hauska reissu. Ajattelimme, ettĂ€ siitĂ€ voisi tulla tĂ€stĂ€ lĂ€htien meille vuosittainen perinne, ettĂ€ lĂ€htisimme joka syksy jonnekin lĂ€mpimÀÀn hetkeksi vielĂ€ jatkamaan kesÀÀ. Jos vain aikataulut ja kaikki työkuviot, lastenhoidot ynnĂ€ muut saadaan aina sovitettua yksiin, niin tĂ€mĂ€ perinne kyllĂ€ passaa minulle.😎

Voisin niin sanotusti purkaa tĂ€tĂ€ reissua pĂ€ivĂ€ pĂ€ivĂ€ltĂ€.

Torstai 1.9.
Lentomme lĂ€hti Helsinki-Vantaalta torstaiaamuna klo 6.45. Edellisen pĂ€ivĂ€n minĂ€ olin vielĂ€ normaalisti töissĂ€ ja pianotunnilla, ja kun kĂ€lyni saapui Helsinkiin sinĂ€ iltana, tapasimme vielĂ€ siskoni kanssa ja kĂ€vimme porukalla syömĂ€ssĂ€ ja vaihtamassa kuulumisia. Kotiin pÀÀstyĂ€mme piti kĂ€ydĂ€ suihkussa, pakata vielĂ€ tavaroita, syödĂ€ ja tietysti vain pĂ€lpĂ€ttÀÀ kaikesta, joten puolen yön aikoihin tulimme siihen tulokseen, ettĂ€ turhaanhan tĂ€ssĂ€ edes yrittÀÀ nukkua, kun taksikin on kuitenkin tilattu jo klo 4.15. Olimme molemmat herĂ€nneet keskiviikkoaamuna jo kuuden maissa, joten on sanomattakin selvÀÀ, ettĂ€ olimme tietoisia, ettĂ€ edessĂ€ olisi aikamoinen univaje. Istuimme kuitenkin koko yön keittiönpöydĂ€n ÀÀressĂ€ ja yritimme pitÀÀ itsemme hereillĂ€. Okei, minĂ€ kyllĂ€ torkahdin siihen joksikin aikaa, mutta ei auttanut kuin laittaa kamppeet niskaan ja naama kuntoon ja lĂ€hteĂ€ kenttÀÀ kohti.

SiellĂ€ oli yllĂ€ttĂ€vĂ€n paljon porukkaa liikenteessĂ€ ja saimme todeta, ettĂ€ lentokentĂ€n perusteellisen remontin myötĂ€ siellĂ€ ei ollut juurikaan vanhanaikaisia palvelutiskejĂ€(ainakaan SAS-yhtiöllĂ€, jolla lensimme menomatkan Tukholman kautta). Onneksi olimme maksaneet ruumaan menevĂ€t matkalaukut ja tehneet lĂ€htöselvityksen jo kotona, sillĂ€ rehellisesti sanottuna en tiedĂ€, missĂ€ olisimme ne voineet tehdĂ€, jos olisimme jĂ€ttĂ€neet ne kentĂ€llĂ€ hoidettaviksi. Bag drop-pisteellĂ€ oli melkoinen jono, emmekĂ€ meinanneet aluksi saada selkoa, pitikö meidĂ€n tulostaa boarding pass ja matkalaukkutĂ€git itse. ErÀÀn naisen ohjeistuksella teimme kuitenkin kaiken itse itsepalvelupisteellĂ€. Oli kuumottavaa joutua eka kertaa jĂ€ttĂ€mÀÀn myös itse laukut bag drop-pisteen hihnalle ja vain toivomaan, ettĂ€ se menee oikeaan paikkaan. Olin lentĂ€nyt ennen tĂ€tĂ€ reissua viimeksi noin kolme vuotta sitten ennen koronaa ja silloin kentĂ€llĂ€ nĂ€kyi vielĂ€ paljon henkilökuntaa ja teimme lĂ€htöselvitykset aina tiskillĂ€. Kaiken lisĂ€ksi koko kesĂ€ on uutisoitu siitĂ€, miten Euroopassa monella lentokentĂ€llĂ€ vallitsee kaaos mm. työvoimapulan takia ja on ollut hyvin yleistĂ€, ettĂ€ ihmisten matkalaukut eksyy vÀÀrÀÀn paikkaan tai jopa maahan. Sen takia olikin hermoja raastavaa jĂ€ttÀÀ itse laukku hihnalle ja toivoa, ettĂ€ on tehnyt kaikki oikein. Olimme oikeesti ihan hermostuneita, ettĂ€ entĂ€ jos laukut ei löydĂ€kÀÀn perille? Varsinkin kun Tukholmassa oli vĂ€lilasku, ettĂ€ entĂ€ jos ne jÀÀkin sinne?😅 Ette ymmĂ€rrĂ€ sitĂ€ helpotuksen mÀÀrÀÀ, mikĂ€ meidĂ€t valtasi, kun seisoimme Rooman Leonardo da Vincin lentokentĂ€n matkalaukkuhihnalla ja bongasimme sieltĂ€ molempien matkalaukut ja totesimme, ettĂ€ ne oli kuin olikin löytĂ€nyt perille!

Kaikki varmasti tietÀÀ sen ensimmĂ€isen lomapĂ€ivĂ€n tunteen, kun pitÀÀ oppia ja ottaa asioista selvÀÀ heti lyhyellĂ€ aikataululla. MistĂ€ saa julkisen liikenteen lippuja, missĂ€ on taksit, mistĂ€ lĂ€htee junat/metrot? Varsinkin kun takana on tĂ€ysin uneton yö. En varmaan koskaan oo oppinut mitÀÀn niin nopeasti kuin reissussa ollessa oppii kohdekaupungin metrokartan, reitit, taksihinnaston ja alueiden nimiĂ€, missĂ€ tulee kuljettua. EnsimmĂ€inen pĂ€ivĂ€ menee aina opetellessa, totutellessa ja niin sanotusti kotiutuessa, mutta heti kun oppii kulkemaan ja pÀÀsee muutenkin jyvĂ€lle maan tavoista, pystyykin liikkumaan ilman stressiĂ€ kuin paikallinen konsanaan. đŸ€ž‍♀️

Roomaan selvittyĂ€mme hetki meni vain siinĂ€, ettĂ€ seisoimme hieman eksyneen nĂ€köisinĂ€ ja mietimme, mistĂ€ ylipÀÀtĂ€sĂ€ voisi kysyĂ€, ettĂ€ mistĂ€ lippuja ynnĂ€ muita voi ostaa. No, ei auttanut muu kuin seurata uloskĂ€yntikylttejĂ€ ja muita ihmisiĂ€. Onneksi vastaan tulikin infopiste, missĂ€ opastettiin mistĂ€ lippuja saa ostettua. No kun se asia oli vihdoin hoidettu, oli aika suunnata taksijonoon. Hotellimme sijaitsi lĂ€hes 30 kilometrin pÀÀssĂ€ kentĂ€ltĂ€ ja kuului Rooman keskustan ulkopuolelle. Sen takia taksilla kulkeminen oli kallista -noin 90€ per suunta. Tai siis olisi ollut. Taksikuskimme lupasi meille matkan 50 eurolla ja vasta matkalla tajusi, ettĂ€ osoite onkin niin sanotun keskusta-alueen ulkopuolella. HĂ€n lupasi meille kuitenkin matkan sillĂ€ hinnalla kuin oli sovittu, mutta kertoi, ettĂ€ muuten jos kuljemme taksilla, ne ajavat mittarin mukaan ja se voi tulla kalliiksi. Myöhemmin kun google mapsista tutkailin asiaa, keskustan taksiasemalta oli kuitenkin onneksi lyhyempi matka hotellille ja puolet halvempi kulkea.

Olimme siis syystĂ€ tai toisesta, varmaankin huolimattomuutta, ottanut hotellin todella kaukaa. EikĂ€ siinĂ€ mitÀÀn, mutta ongelmaksi muodostui se, ettĂ€ lĂ€hin metroasema sijaitsi noin viiden kilsan pÀÀssĂ€. 🙄 LisĂ€ki viimeiset metrovuorot lĂ€htivĂ€t melko aikaisin, arkisin klo 22-00 vĂ€lillĂ€ ja sunnuntai-iltana jo noin 22.30 aikaan. Se oli tavallaan melko yllĂ€ttĂ€vÀÀ ja hassua, kun kyseessĂ€ on kuitenkin miljoonakaupunki ja vĂ€keĂ€ aina liikenteessĂ€. Hotellin ongelmaksi ei kuitenkaan muodostunut yksistÀÀn sen kaukainen sijainti, vaan myös sen taso. Se oli olevinaan neljĂ€n tĂ€hden hotelli ja kuvissa hieno ja siisti, mutta totuus oli toinen. EnsinnĂ€kin kĂ€ytĂ€vĂ€n katossa oli joku iso reikĂ€, mistĂ€ pilkisti putket. Huoneen vessan katto taas nĂ€ytti siltĂ€, kuin siellĂ€ olisi kĂ€ynyt joku vesivahinko, se kun oli ihan homeisen nĂ€köinen. Suihkussa ei ollut lainkaan kĂ€sisuihkua, ainoastaan katossa oleva isompi suihku, josta vettĂ€ tuli melko laiskasti. Minun sĂ€ngyn petivaatteissa oli joitakin Ă€llöttĂ€vĂ€n nĂ€köisiĂ€ pinttyneitĂ€ jĂ€lkiĂ€ ja lattia oli todella roskainen. SiinĂ€ kun asteli paljain jaloin, jalkapohjat olivat aina mustanaan pölyĂ€ ja roskaa. Hotellin taso ja metron kaukainen sijainti meinasi aluksi latistaa reissufiiliksemme tĂ€ysin. Olo oli lĂ€hes epĂ€toivoinen. Oma vika tietysti, kun olimme juuri sen hotellin varanneet ilman perusteellista taustatutkimusta, mutta silti.

Hotellille pÀÀstyĂ€mme kĂ€vimme lĂ€himĂ€kkĂ€rissĂ€ syömĂ€ssĂ€. Ekana iltana iski vielĂ€ rankkasade(joka ei onneksi kestĂ€nyt koko iltaa!) ja kaiken lisĂ€ksi mahani oli hieman sekaisin huonosti syömisen ja ties minkĂ€ jĂ€ljiltĂ€. Kaiken kaikkiaan tuo reissun eka ilta ei ollut millÀÀn tavoin jĂ€rin hehkeĂ€.😁 No, hotellille palattuamme otimme parin tunnin pĂ€ivĂ€unet, sillĂ€ pÀÀtĂ€ oli pakko saada vĂ€hĂ€n selvitettyĂ€. Ja mahaa.😆 Siis minun. Illalla pÀÀtimme sitten lĂ€hteĂ€ etsimÀÀn se lĂ€hin metroasema ja hurauttaa sillĂ€ Colosseumille, joka on iltaisin auringon laskeuduttua valaistu. Luulimme, ettĂ€ kahdestaan tuollaisen viiden kilometrin matkan taittaa tuossa tuokiossa, ainakin se teoriassa kuulostaa siltĂ€.

NĂ€mĂ€ kuvat otettu ekana iltana ristiretkellĂ€
    kohti metroasemaa.

Totuus oli kuitenkin toinen. Kun on tĂ€ysin google mapsin varassa ja kĂ€velee jatkuvasti pikkuteistĂ€ risteyksiin ja taas pikkuteille ja yrittÀÀ pÀÀttÀÀ, onko oikea reitti mennĂ€ loivasti oikealle vaiko kenties vasemmalle ja vĂ€lillĂ€ yrittÀÀ saada selkoa, onko menossa ollenkaan edes oikeaan suuntaan, matka ei mene erityisen kevyesti. EtenkÀÀn, kun minulla oli kaiken lisĂ€ksi uudet kengĂ€t jalassa, jotka tietysti Ă€rsyyntyivĂ€t siitĂ€ kĂ€velyn mÀÀrĂ€stĂ€ ja aiheutti rakot! Taivallettuamme noin puolentoistatunnin verran (ehkĂ€? Suoraan sanottuna mulla katosi ajantaju) ja epĂ€iltyĂ€mme, ettĂ€ kartta huijaakin meitĂ€, eikĂ€ mitÀÀn metroasemaa ole olemassakaan, asema kuitenkin tuli kuin tulikin lopulta vastaan! Jalat huusi hoosiannaa ja rakot kĂ€vivĂ€t niin sanotusti kuumana, kun pÀÀsimme istahtamaan huojentuneina metron kyytiin. SiellĂ€ istuessamme totesin, ettĂ€ minĂ€ en nĂ€illĂ€ jaloilla enÀÀ takaisin kĂ€vele, vaan meidĂ€n on maksettava taksista, vaikka olimme ne matkakortitkin ostanut. Toisekseen emme kovin myöhÀÀn olisi edes metrolla takaisin sinne korpeen pÀÀsseet, koska metro tosiaan suljettiin sen verran aikaisin. KĂ€vimme ottamassa kuvat Colosseumilla ja suuntasimme syömÀÀn. Yksi asia oli varma:meidĂ€n oli PAKKO vaihtaa hotellia😂 Pizzaa syödessĂ€mme selailin nopeasti jonkun rautatie/metroaseman lĂ€heisyydessĂ€, keskeisellĂ€ sijainnilla olevan hotellin ja varasin lopulta Ariston-nimisen hotellin Terminin(juna-aseman)kulmilta. Tietysti harmitti, ettĂ€ alkuperĂ€isestĂ€ hotellista menetti satasia, mutta oli se sen arvoista! Ja virheistĂ€ oppii: tulevaisuudessa syynÀÀ entistĂ€ tarkemmin, ettĂ€ valitsee hotellin keskeiseltĂ€ sijainnilta julkisten liikennevĂ€lineiden lĂ€heisyydestĂ€.

Palasimme illalla taksilla hotellille intoa puhkuen, sillĂ€ jouduimme nukkumaan siellĂ€ vain yhden yön ja pÀÀsisimme heti huomenissa niin sanotusti sivistyksen pariin. MinĂ€ tosin en iljennyt nukkua sillĂ€ minun peitolla, joten kaivelin laukusta mukana olleen ylimÀÀrĂ€isen kylpypyyhkeeni peitoksi😅 HĂ€tĂ€ keinot keksii!

Perjantai 2.9.
Aamulla herÀsimme sen hetkinen univelka voitettuna, kÀvimme kaupassa ostamassa aamupalaa ja söimme sen hotellin pihalla auringosta nauttien. SentÀÀn siinÀ lÀhellÀ oli ruokakauppa! Heti sen jÀlkeen laitoimme tavarat kasaan, kirjauduimme ulos ja ajoimme taksilla uudelle hotellille. Olimme onnesta soikeana, kun vastassa oli kunnon hotellisÀnky puhtailla lakanoilla, normaali suihku, hiustenkuivaaja ja puhdas lattia, ikÀÀn kuin emme koskaan ennen olisi hyvÀÀ hotellikÀyntiÀ elÀmÀssÀmme kokeneetkaan. Ja niin, se metroasema 300 metrin pÀÀssÀ!

Suuntasimme ensiksi Espanjalaisille portaille Piazza di Spagnan kupeelle. SiitĂ€ reissumme vasta kunnolla alkoi ekan pĂ€ivĂ€n sĂ€hlĂ€ysten jĂ€lkeen. LĂ€mpöÀ oli joka pĂ€ivĂ€ +30 asteen molemmin puolin. Taisin itse heti sinĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€ shoppailla kaikki tuliaisetkin.

Espanjalaiset portaat on kuuluisa turistinÀhtÀvyys, mutta myöskin paikallisten keskuudessa suosittu kohtaamispaikka. Alueella olikin varsinkin pÀivÀsaikaan todella paljon porukkaa.

Piti ottaa myös pakollinen turistin
    poseerauskuva.

Samana pĂ€ivĂ€vĂ€ suuntasimme myös yhtĂ€ kuuluisalle Fontana di Trevin-suihkulĂ€hteelle. Se sijaitsee kĂ€velyetĂ€isyyden pÀÀssĂ€ portaista. SiellĂ€ on kuulemma myös erittĂ€in paljon taskuvarkaita aina liikenteessĂ€. Opimmekin, miten nĂ€yttÀÀ jo kaukaa turistilta:pidĂ€ reppua/laukkua aina visusti etupuolella, ota siitĂ€ tiukka ote ja tarkista jatkuvasti(t. allekirjoittanut) lĂ€hes vainoharhaisena, ettĂ€ lompakkosi ja muut tĂ€rkeĂ€t tavarat ovat tallella.
Turistien mÀÀrĂ€ suihkulĂ€hteellĂ€ oli jotain shokeeraavaa. Onneksi saimme kuitenkin Ă€ngettyĂ€ itsemme aivan suihkulĂ€hteen reunalle heittĂ€mÀÀn sinne kolikkomme, kuten tapana on. Kolikko tulee aina viskata olan yli. Kai se tuo sinulle jotain ikuista onnea ja lupaa, ettĂ€ tulet palaamaan sinne takaisin. đŸ€·‍♀️ Oli miten oli, kuvia rĂ€psittiin ja myöhemmin sen ohi tuli kĂ€veltyĂ€ lĂ€hes pĂ€ivittĂ€in. Oli aamu, ilta tai yö, niin se suihkulĂ€hteen alue oli aina tĂ€ynnĂ€ porukkaa. Se ei totisesti nukkunut koskaan.

TĂ€mĂ€ kuva otettu illalla klo 23 maissa.

Lauantai 3.9.
Lauantaina suuntasimme Vatikaaniin tarkoituksena kĂ€ydĂ€ Sikstuksen kappelissa. MinĂ€ luulin, ettĂ€ se on joku normaali kirkko tai ettĂ€ sen ulkopuolella vĂ€hintÀÀnkin lukee ettĂ€ "Sikstuksen kappeli". Mutta ehei. Se kulkee nimellĂ€ Vatikaanin museo. Toki olin laittanu mapsiin osoitteen ja se opastikin meidĂ€t tuon museon juurelle, mutta luulin olevani mapsia viisaampi ja totesin, ettĂ€ nyt meidĂ€n pitÀÀ kiertÀÀ rakennuksen toiselle puolelle, koska tĂ€mĂ€ se ei mitenkÀÀn voi olla.🙊 JĂ€timme museon taaksemme ja pÀÀdyimme Pietarin kirkon aukiolle, jossa kiemurteli joku 5 kilometrin jono ihmisiĂ€, jotka odottivat kirkkoon pÀÀsyĂ€. PÀÀtimme heti alkuunsa, ettĂ€ me emme ala 30 asteen helteessĂ€ suorassa auringonpaisteessa jonottelemaan ja tuhlaamaan aikaa, koska siihen olisi helposti mennyt toista tuntia. Ainakin itselleni Sikstuksen kappeli kuuluisine kattofreskoineen ja Michelangelon maalauksineen olikin se tĂ€rkeĂ€mpi ja mielenkiintoisempi kohde.

Vasta siinĂ€ aukiolla pyöriskeltyĂ€mme aloin uudemman kerran tutkimaan internetin ihmeellisestĂ€ maailmasta, minkĂ€ nĂ€köinen se kappeli tarkalleen ottaen on ja missĂ€ se sijaitsee. Silloin tajusin, ettĂ€ se on juuri se rakennus, jonka edessĂ€ olimme alun alkaen pyörineet ja palasimme sinne. Se meni klo 16 kiinni ja kello oli siinĂ€ vaiheessa jo yli kolmen, joten lĂ€hdimme vauhdilla takaisin pĂ€in. Menimme sisÀÀn ja turvatarkastuksesta lĂ€pi ja vielĂ€ lipputiskillĂ€ varmistelimme, ettĂ€ onhan tĂ€mĂ€ nyt varmasti oikea paikka.

Olin jotenkin aina olettanut, ettĂ€ Sikstuksen kappeli, joka on siis osa Vatikaanin palatsia ja Paavin asuinsija, on erillinen ja oma nĂ€htĂ€vyytensĂ€, mutta ensin pitikin mennĂ€ museon lĂ€pi, joka koostuu eri aikakausina rakennetuista paavien palatseista ja sisĂ€pihoista. Museot kĂ€sittelevĂ€t mm. Egyptin kulttuuria, muumioita ja työkaluja. LisĂ€ksi siellĂ€ on yli tuhat kreikkalaiseen ja roomalaiseen kuvanveistoon liittyvÀÀ taideteosta. Huone toisensa jĂ€lkeen jatkuvat patsaat, maalaukset ja kattofreskot saivat suun yksinkertaisesti loksahtamaan auki. SiellĂ€ oli jĂ€rjetön mÀÀrĂ€ yksityiskohtia ja niin paljon nĂ€htĂ€vÀÀ, ettĂ€ siellĂ€ voisi helposti viettÀÀ kaksikin pĂ€ivÀÀ ja silti jĂ€isi vielĂ€ nĂ€htĂ€vÀÀ. On suorastaan jĂ€rjetön ajatus, ettĂ€ kappeli on rakennettu 1400-luvulla ja Michelangelo työsti sen kuuluisimmat maalaukset 1500-luvulla, mutta silti silloin niissĂ€ olosuhteissa on pystytty tekemÀÀn niin jĂ€ttilĂ€ismĂ€inen ja yksityiskohtainen työ. Museon muiden huoneiden freskoista sai ottaa kuvia, mutta valitettavasti siellĂ€ itse kappelissa, missĂ€ Michelangelon maalaukset sijaitsee, kuvaaminen oli kielletty.

Sikstuksen kappeli oli vÀhÀttelevÀsti sanottuna uskomaton paikka. NÀhtÀvÀÀ silmÀnkantamattomiin. Ehdottomasti yksi hienoimpia paikkoja, jossa olen kÀynyt. LivenÀ se on vielÀ hÀmmÀstyttÀvÀmpi kuin kuvista katsottuna.

Vatikaanin museossa meillĂ€ meni loppujen lopuksi monta tuntia ja joskus iltakuuden maissa havahduimme, ettĂ€ me ei oltu syöty mitÀÀn sitten aamupalan. Niin paljon kuin siellĂ€ olisikin ollut nĂ€htĂ€vÀÀ, oli jossain vaiheessa vain pakko lĂ€hteĂ€ hotellille suihkuun ja siitĂ€ syömÀÀn. Ihme, ettĂ€ kumpaakaan meistĂ€ ei edes heikottanut. YleensĂ€ mulla tulee hirveĂ€stĂ€ nĂ€lĂ€stĂ€ maha kipeĂ€ksi, monesti myös pÀÀ etenkin helteillĂ€, mutta tuolla reissulla, vaikka monena pĂ€ivĂ€nĂ€ tuli syötyĂ€ ihan liian harvoin, se ei koskaan sen kummemmin tuntunut missÀÀn.đŸ€·‍♀️

Sunnuntai 4.9.
TĂ€mĂ€ pĂ€ivĂ€ me aloitettiin kuvaussessiolla Colosseumin juurella. Tarkoituksena oli siis ottaa hienot poseerauskuvat, vaikka ohi vaeltelevat ihmiset hidastivatkin tĂ€tĂ€ puuhaa hieman. Olisi ollut hauska saada sellaisia "instagram vs. reality"-kuvia, mutta enpĂ€ tajunnut ottaa sellaisia, vaan aina tuli kaikkialla kiltisti ootettua, ettĂ€ ihmiset menevĂ€t tieltĂ€.

Löysimme hyvĂ€n kuvauspaikan ja taivas oli lĂ€hes pilvetön, joten saimme juuri haluamiamme "muotokuvia" Colosseum taustalla.

Jokaisessa turistikohteessa ja nĂ€htĂ€vyydessĂ€ vierĂ€hti helposti monta tuntia, joten sunnuntain pÀÀkohteeksi valitsimme Colosseumin vieressĂ€ sijaitsevan Forum Romanumin. Olimme menossa ostamaan lĂ€heiseltĂ€ kojulta lippuja, mutta saimmekin selville, ettĂ€ sinne pÀÀsee juuri sinĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€ ilmaiseksi. Kadulla vielĂ€ erĂ€s mies kertoi, ettĂ€ Colosseumin sisĂ€puolelle sekĂ€ forumiin pÀÀsee joka kuun ensimmĂ€inen sunnuntai ilmaiseksi. MeillĂ€ siis kĂ€vikin hyvĂ€ tuuri!

Forum Romanum on tori, joka oli antiikin Rooman aikainen uskonnollinen, hallinnollinen ja kaupallinen keskus 600-luvulta eaa. alkaen. Aukiota reunustaa useat rakennukset, pylvÀÀt ja veistokset.

Vaikka forumin rakennukset sĂ€ilyivĂ€t aina keskiajan yli, 1500-luvulla rakennusten kiveĂ€ alettiin ottaa uusien rakennusten materiaaliksi. LisĂ€ksi aluetta kĂ€ytettiin kivilouhoksena ja lehmien laiduinalueena ja se raunioitui. SÀÀolosuhteet ja ilmansaasteet on vaurioittanut rakennuksia entisestÀÀn. Onneksi kuitenkin 1900-luvulla arkeologit pÀÀsivĂ€t alueen kaivauksissa antiikin Rooman varhaisvaiheisiin asti ja saivat lopulta kaivettua koko alueen esiin. SiellĂ€ on mm. Julius Cesarin itselleen rakennuttama kirkko Basilica Julius, josta on tosin enÀÀ jĂ€ljellĂ€ pelkĂ€t rauniot. Tuokin paikka oli hieno, pysĂ€yttĂ€vĂ€ kokemus. KĂ€vellĂ€ niillĂ€ ikivanhoilla kaduilla ja rakennuksilla, jossa ihmiset monta sataa vuotta sitten on asioinut ja elĂ€nyt. SiellĂ€ jos missĂ€ tunsi historian havinaa. Jos sellaista haluaa, kannattaa ehdottomasti mennĂ€ Roomaan!

Maanantai 5.9.
Niin vain saapui reissun viimeinen pĂ€ivĂ€. Se onkin aina yhtĂ€ surullinen pĂ€ivĂ€. Minulle ei oo vielĂ€ kertaakaan kĂ€ynyt sillĂ€ tavalla, ettĂ€ kaipaisin kotiin ja lĂ€htisin reissusta ilomielin kohti Suomea, vaan lĂ€hinnĂ€ pĂ€invastoin. Etenkin kun Roomassa kyllĂ€ riittĂ€isi nĂ€htĂ€vÀÀ. Jokaisella kadunkulmalla vastaan tuli joku uusi rakennus, mahtava kirkko, nĂ€htĂ€vyys tai kojuja, joissa voisi pyöriĂ€ helteistĂ€ ja tunnelmasta nauttien. Ei minulla ollut sieltĂ€ mitenkÀÀn erityisen kiire takaisin kylmÀÀn Suomeen, Espooseen, arkeen ja töihin. đŸ€­
TĂ€lle vikalle lomapĂ€ivĂ€lle meillĂ€ ei ollut mitÀÀn erityisiĂ€ suunnitelmia, koska kuitenkin viiden maissa piti olla jo lĂ€hdössĂ€ kentĂ€lle, nimittĂ€in kone lĂ€hti 19.45 takaisin Helsinkiin. KĂ€vimme vielĂ€ pyörimĂ€ssĂ€ turistikojuissa etsimĂ€ssĂ€ tuliaisia, söimme pirtelöt ja varastoimme aurinkoenergiaa talteen talvea varten. 😎 Ja ai niin, törmĂ€ttiin sattumalta ihanaan joululiikkeeseen!đŸ„ș SiellĂ€ oli tietysti pakko piipahtaa kĂ€ymÀÀn.

LiikkeessĂ€ soi joululaulut ja niitĂ€ kuunnellessa ja joulutavaroita ihastellessa melkeinpĂ€ unohti, ettĂ€ ulkona odotti kirkas auringonpaiste ja helle. Olisi hirveĂ€sti tehnyt mieli ostaa sieltĂ€ jotain, mutta pienet yksittĂ€iset koristeetkin olivat melko arvokkaita ja isompia tuotteita taas ei olisi saanut edes roudattua matkalaukussa.

Nuo kuuseen tai kransseihin tarkoitetut koristeet olivat niin söpöjĂ€! Tosin jos olisin ostanut jonkun, olisi tullut hirveĂ€ valinnanvaikeus. Kaikki olivat toinen toistaan hienompia. Silti liikkeestĂ€ poistuessa jĂ€i hieman kaivelemaan ja meinasin palatakin sinne ostamaan edes jotain. No, maltoin kuitenkin mieleni, mutta pÀÀtin, ettĂ€ seuraavalla kerralla kaupungissa kĂ€ydessĂ€ni menen ehdottomasti kĂ€ymÀÀn tuossa liikkeessĂ€ taas ja sitten ostan jotain!😅

PĂ€hkinĂ€nsĂ€rkijĂ€

KĂ€vimme vielĂ€ niin sanotusti viimeisellĂ€ ehtoollisella elikkĂ€ pastalla, ennen kuin surullista kyllĂ€, jouduimme kurvaamaan kohti lentokenttÀÀ. TĂ€mĂ€n viimeiseksi jÀÀneen ravintolan vessa ansaitsee erillisen kunniamaininnan. Jokainen wc, missĂ€ kĂ€vimme, oli yleensĂ€ likainen, haiseva, sotkuinen ja kaikin tavoin Ă€llöttĂ€vĂ€, mutta saimmekin tĂ€lle matkalle ihanan pÀÀtöksen tuolla ravintolan vessassa, joka oli niin hieno ja siisti, ettĂ€ otin sieltĂ€ oikein videon.

Tuo kuva on hieman tĂ€rĂ€htĂ€nyt, mutta naisten vessan kattoon oli asennettu tuollainen suloinen kukkakoriste, jonka seassa oli vilkkuvat valot. SeiniĂ€ koristi kukkatapetti ja wc-kopissa oli pieni pinkin vĂ€rinen roskis. Saippua-astia oli flamingon muotoinen ja kaiuttimesta kuului rauhallinen musiikki. đŸŒș

Peiliselfien arvoinen vessa.

No mutta se siitĂ€ hehkutuksesta. LentokentĂ€llĂ€ ulkokautta koneeseen astellessa nautimme vielĂ€ illan viimeisistĂ€ auringonsĂ€teistĂ€ ja kehoa hellivĂ€stĂ€ lĂ€mmöstĂ€ ja juuri ennen koneen portaita olimme asenteella "nauti nyt vielĂ€ kun voi!" Hieman ennen laskeutumista henkilökunta kuulutti HelsingissĂ€ olevan +2 astetta, joka aiheutti ihmisissĂ€ huokailua ja epĂ€uskon puuskahduksia. LĂ€mpötilan pudotus oli vain vaivaiset 30 astetta Rooman ja Helsingin vĂ€lillĂ€. Ja kyllĂ€hĂ€n se kylmyys pahasti viilaisi, kun astuimme Suomen pÀÀssĂ€ lentokentĂ€ltĂ€ puolenyön jĂ€lkeen ulos. Keho yrittÀÀ edelleen tottua tĂ€hĂ€n syksyyn ja tulevaan talveenđŸ€Ș Mutta hei, enÀÀ 8 kuukautta kevÀÀseen!

Kaiken kaikkiaan oli ihana ja mieleenpainuva reissu. EikĂ€ se ole reissu eikĂ€ mikÀÀn, jos matkalla ei sattuisi myös kohelluksia.đŸ€—

Ei muuta kun uusia reissuja suunnittelemaan. Se olisi sitten ettĂ€ Ciao bella e buona notte!

"NĂ€e maailmaa. Se on ihmeellisempi kuin yksikÀÀn uni."